Home / Między nami kobietami / Superfood – czy naprawdę jest super?

Superfood – czy naprawdę jest super?

Czym jest superfood, jakie produkty należą do superfood
Podeślij znajomym

Wydawać by się mogło, że „super” może być każdy rodzaj pożywienia – wystarczy je odpowiednio przyrządzić i… spożyć w odpowiednim towarzystwie. Jak twierdzą jednak coraz popularniejsi eksperci od żywienia, tylko niektóre produkty mogą być (są?) naprawdę super. Czym więc jest mityczne superfood i czy rzeczywiście ma tak zbawienny wpływ na nasz organizm, jak twierdzą jego zwolennicy?

Podobno super mogą być zarówno modne – jak i egzotyczne, a zwłaszcza drogie! – jagody goji, jak i nasz poczciwy czosnek. Lista superproduktów jest bowiem wyjątkowo długa. Jakie cechy musi posiadać pożywienie, by należeć do tego wyszukanego grona? Jak wpływa na nasze ciało? O tym poniżej!

Czym jest superfood?

W wielkim skrócie, tak zwana superżywność to produkty, które zachwycają swoim składem. Wyróżniają się one dużą ilością cennych składników, takich jak witaminy, minerały i antyoksydanty. Jak można się spodziewać, są to głównie produkty naturalne, nieprzetworzone. Ze względu na swój skład, mogą zabezpieczać nasz organizm przed różnymi chorobami i po prostu utrzymywać go w dobrym stanie. Innymi słowy, są to więc proste produkty, które powinny się znaleźć w diecie każdego z nas.

Już nasi dziadkowie zajadali się superfood, kiedy opierali swoją dietę na ekologicznych, naturalnych roślinach z rodzimych upraw. Dzisiaj jednak najczęściej słyszymy o superfood przy okazji promowania nowych produktów, które szturmem wchodzą na rynek (zazwyczaj za sprawą fit-trenerek, propagatorek zdrowego żywienia i innych influencerek). Warto nie popaść w obłęd i wiedzieć, że nie musimy słuchać mądrych głów z telewizji i podążać za trendsetterami, by odżywiać się zdrowo. Superfood to nie tylko produkty, które kupimy w sklepie z organiczną żywnością, przy okazji mocno odchudzając swój portfel.

Co takiego jest w superfood, że warto włączyć je do swojej diety?

Mówiąc o tzw. superżywności, nie można zapomnieć o wymienieniu cennych substancji, za sprawą których produkty te zyskały swoje miano. Wbrew pozorom nie ma w nich żadnych magicznych środków, które nie byłyby nam znane od lat. Ich dobroczynne działanie kryje się przede wszystkim za przeciwutleniaczami, czyli substancjami, które zapobiegają bądź zmniejszają szkody spowodowane utlenianiem i neutralizacją wolnych rodników w organizmie.

Wolne rodniki przyczyniają się do ogólnego starzenia – schorzeń zwyrodnieniowych, uszkodzeń komórek nerwowych, pogorszenia wzroku, a nawet chorób nowotworowych. Gdzie szukać ich neutralizatorów, czyli wspomnianych przeciwutleniaczy (znanych także pod nazwą antyoksydant i antyutleniacz)? Jakie są źródła tych cudownych substancji?

  • Antocyjany (znaleźć je można w winogronach, bakłażanie, jagodach)
  • Beta-karoten (marchew, dynia, mango, pietruszka i szpinak)
  • Katechiny (czerwone wino, herbata)
  • Miedź (chude mięso, owoce morza, mleko i orzechy)
  • Kryptoksantyna (dynia, mango, czerwona papryka)
  • Flawonoidy (czarna i zielona herbata, czerwone wino, cytrusy, jabłka i cebula)
  • Luteina (zielone warzywa liściaste)
  • Likopen (pomidory, różowy grapefruit, arbuz)
  • Polifenole (oregano i tymianek)
  • Witamina C (pomarańcze, kiwi, mango, truskawki, brokuły, papryka i szpinak)
  • Witamina E (oleje roślinne, awokado, orzechy i nasiona)

Superfoods - co to jest? Jakie produkty należą do superfoods?

Najmodniejsze superfood

Jak widać, cenne składniki znaleźć można w produktach, które są przez nas znane i lubiane. Superfood mają jednak to do siebie, że są produktami przepełnionymi tymi „magicznymi” składnikami, czyli są prawdziwymi bombami zdrowotnymi. Najwięcej mówi się ostatnimi czasy o superfood pochodzących z obcego ogródka, a zatem produktach egzotycznych. Jakie z nich warto spróbować?

  • Jagody Goji

Małe, pomarańczowo-czerwone jagody pochodzące z Chin. Pomimo swoich drobnych rozmiarów, są pełne antyoksydantów. Znane są z tego, że zawierają wszystkie niezbędne aminokwasy, liczne minerały i inne składniki odżywcze. Dzięki temu mają właściwości oczyszczające skórę, chronią nasz system immunologiczny, obniżają poziom cholesterolu i przeciwdziałają procesom starzenia.

  • Maca

Jest to korzenna roślina od wieków uprawiana w Andach. Stosowana przez tamtejsze ludy jako środek, który potrafi zdziałać cuda – zwiększa wytrzymałość, energię, a nawet funkcje seksualne. Maca jest pełna żelaza, magnezu, wapnia, potasu i jodu. Najczęściej stosowana jest przez kobiety, które cenią jej właściwości wyrównywania hormonów, regulacji cykli miesiączkowych i zmniejszania objawów PMS.

  • Kokos

Kokos, a właściwie jego miąższ, masło, olej, mleko i woda – wszystko to należy do tzw. superżywności. Kokosy są bogate w błonnik i tłuszcze nasycone. Olej kokosowy posiada właściwości przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze, co więcej przyczynia się do zwiększenia wydzielania testosteronu i progesteronu. Woda kokosowa to natomiast jedno z największych źródeł naturalnych elektrolitów, pełna magnezu, potasu, sodu, manganu i wapnia.

  • Trawa pszeniczna

Trawa pszeniczna wyrasta – jak można się domyśleć – z nasion pszenicy. Jest wyjątkowo dobrym alkalizatorem, to znaczy, że promuje zdrową krew i pomaga w detoksie organizmu. Wszystko za sprawą swojego głównego składnika, czyli chlorofilu. Co więcej, trawa pszeniczna ma właściwości antybakteryjne i normalizuje pracę tarczycy. Zawiera wyjątkowo dużo witamin A, B, C, E i K.

  • Spirulina

Jest to mikroalga uprawiana od tysięcy lat przez rdzennych mieszkańców Afryki i Meksyku. Jest ona wyjątkowo łatwo przyswajalna przez nasz organizm, ale to nie wszystko. Chroni nasz układ odpornościowy, obniża cholesterol i reguluje metabolizm, dzięki czemu pomaga w odchudzaniu. Co więcej, może pomóc także w utrzymaniu prawidłowego poziomu cukru we krwi. Spirulina zawiera wszystkie niezbędne i dodatkowe aminokwasy, jest pełna zeaksantyny i luteiny, czyli przeciwutleniaczy wspomagających pracę naszych oczu.

  • Kurkuma

Kurkuma to przyprawa, zwana przez niektórych cudowną. Aktywny składnik kurkumy – kurkumina – jest wyjątkowo silną substancją przeciwzapalną. Dzięki czemu przyprawa ta jest naturalnym środkiem antyseptycznym i antybakteryjnym, wykorzystuje się ją nawet w dezynfekcji oparzeń i skaleczeń. Znana jest też z tego, że jest świetnym środkiem przeciwbólowym i odtruwającym wątrobę. Dzięki swoim właściwościom przeciwzapalnym stosowana jest także jako naturalny lek wspomagający leczenie zapalenia stawów.

  • Jagody Acai

Acai to jagody pochodzące z deszczowych lasów Amazonii. Wykorzystywane są do leczenia i wzmacniania organizmu – znane są z tego, że wspomagają układ odpornościowy i mają właściwości energetyzujące. Wyróżniają się wysokim poziomem antocyjanów, a zatem są pełne przeciwutleniaczy. Acai poprawiają stan naszej skóry, usprawniają trawienie, a tym samym wspomagają utratę wagi. Zawierają dużo soli mineralnych, potasu, manganu, miedzi, żelaza i magnezu.

jakie produkty to superfoods?

Polskie superfood, czyli cudze chwalicie, swego nie znacie

Nie możemy zapominać, że tak wspaniałe właściwości ma nie tylko egzotyczna, a zwykle i droga, żywność pochodząca z odległych zakątków świata. Jest ona co prawda silnie promowana w mediach, jednak wcale nie przewyższa pod względem cudownych możliwości naszych rodzimych produktów. Które z nich warto na stałe wprowadzić do diety? Jakie superfood znajdziemy w naszym ogródku? Oto lista produktów, które są naprawdę super!

  • Miód i produkty pszczele

Miód, propolis i pierzga to produkty o wyjątkowych właściwościach – nie tylko odżywczych, ale i leczniczych. Są one bogate w probiotyki, antyoksydanty, minerały, enzymy i inne substancje o zdolnościach antybakteryjnych, antywirusowych i przeciwgrzybiczych. Co najciekawsze, dotąd nie poznaliśmy wszystkich cudownych właściwości produktów pszczelich. Wszystko to dlatego, że ze względu na rośliny, z jakich wytwarzają je pszczoły, produkty te różnią się swoim składem.

  • Dynia

Warto o niej pamiętać nie tylko jesienią – świetnie nadaje się do mrożenia, a zatem może tak naprawdę towarzyszyć nam przez cały rok. Bez wątpienia dobrze na tym wyjdziemy, gdyż dynia jest pełna składników wzmacniających naszą odporność i działających przeciwnowotworowo. Szklanka puree z dyni dostarczy nam 10 mg witamy C i siedmiokrotnie przewyższy nasze zapotrzebowanie na witaminę A. Ponadto dynia jest pełna błonnika, karotenoidów, magnezu, wapnia, potasu i cynku (zwłaszcza pestki!).

  • Jarmuż

Jarmuż jest jednym z warzyw kapustnych, które znane nam było już w czasach średniowiecznych. Mimo to wydaje się być czymś zupełnie nowym – pewnie dlatego, że dopiero niedawno przypomnieli sobie o nim żywieniowi influencerzy i trendsetterzy. Czym wyróżnia się jarmuż? Przede wszystkim jest niezwykle bogaty w białko, błonnik, wapń, żelazo, fosfor, cynk i magnez. Znaleźć można w nim liczne przeciwutleniacze, znane ze swych antynowotworowych właściwości.

  • Siemię lniane

Siemię jest wyjątkowo bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych i pod tym względem może śmiało konkurować z modnymi nasionami chia. Siemię lniane zawiera kwasy ALA, które obniżają cholesterol. Wyróżnia się też dużą zawartością błonnika i lignanów, dzięki czemu świetnie wpływa na pracę jelit. Co więcej, przeciwdziała nowotworom, chorobom sercom, a także stanom zapalnym. Jest polecane osobom z cukrzycą typu 2, gdyż obniża poziom cukru we krwi. Równie dobrze sprawdzi się u osób cierpiących z powodu osteoporozy – szklanka siemienia lnianego to aż 400 mg wapnia!

  • Orzechy włoskie

Uznawane są za najwartościowsze z całej grupy orzechów. Wystarczą 3 sztuki orzechów włoskich, by pokryć nasze dzienne zapotrzebowanie na kasy omega-3! Ale to nie wszystko – są bogate w białko, błonnik, kwas foliowy, fosfor i magnez. Dostarczają wielu cennych antyoksydantów. Co najciekawsze, mimo dużej zawartości tłuszczu (zdrowego, roślinnego!), praktycznie nie tuczą. Wręcz przeciwnie, najprawdopodobniej przyspieszają spalanie kalorii – wszystko to pewnie dzięki odpowiedniej kombinacji tłuszczu, białka i błonnika.

To oczywiście nie wszystkie produkty, których skład może przyprawiać o zawrót głowy. Tak naprawdę wszystko co naturalne i jak najmniej przetworzone jest dla nas odpowiednie. Warto przy tym pamiętać, że najważniejsza jest różnorodność diety. Staraj się więc wprowadzić do swojego jadłospisu jak najwięcej z tych „cudownych” roślin, a zdrowie z pewnością będzie Ci dopisywać!

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *